tips travel with baby

So, i just make it short aje ye
actually it depends on u parents.
Ni aku share based on pengalaman aku yg mana anak baru 6bulan lebih waktu itu
Mybe parents lain dah senior bab2 ni
Its ok!
Im a new mommy. So this is call learning process ! hehe


what to bring ? 

1.     Ubat / top-to-toe/ cream etc
-         Please prepared ubat. Tempat org we don’t know how it was like, so bawak ubat yg basic mcm PCM, Enema (kalau dia ada masalah sembelit)
-         Top-to-toe wash dah memadai. Jimat ruang.
-         Cream. Hud ada eczema so pergi mana2 pon aku prepared cream2 eczema dia.
2.     Pampers
-         Bajet dalam sehari berapa kali tukar pampers. So divide it all, lebihkan pon takpe.
3.     Susu
-         Ni especially yg minum susu tin, aku bawak 1 tin baru. 400g punya tu.
4.     Makanan
-         I don’t have beaba baby blender tu, dekat rumah pon aku blend dgn mini blender yg beli dari GoShop. So, bila travel aku bawak brown rice with pumpkin versi segera. Hanya tambah air. And ORGANIC .
-         Baby bites @ jajan baby aku bawak sekotak. Wajib kalau nak kasi dia leka
5.     Stroller / baby carrier
-         Hmm couldn’t say more ….. COMPULSARY !
(p/s : masa ni aku tak bawak carrier, smpi nak demam aku kene dukung dia. Padan muka. Siapa suruh tak bawak carrier :P)
6.     Toys
-         Bawak laa satu dua yg dia gemar. Bawak byk2 kalau dia tak layan nk buek po. Hahaha
7.     Baju
-         Takkan ni nak kene tulis gak? Haha. Bring more parents. Please.
8.     Thermos / insulated jar
-         Depends. Aku takde insulated jar tu. Aku bancuh letak dalam mangkok baby yg biase tu je. Then terus suap.
-         Thermos wajib laa kalau taknak ribut melanda, haha!


on-the-plane
  • Masa nk boarding / touch down, kasi baby susu or tutup telinga dia. Sbb masa ni pressure tinggi, takot baby melalak.
  • Mommies can prepare babies food awal2 n serve masa dlm flight lagi2 kalau flight lama kan. masa ni aku prepare ble dah smpi hotel. selamat dia tak mengamuk sgt plus lepas susu dia terus tidurrrrrrr. lega aku

extra Tips 
  • Aku tak galakkan sgt kalau travel dgn baby by trip. Sebab baby ni ada mood swing dia, time dia swing, dia akan swing jugak. Dia bukan tahu apa. Kesian kt anak, yg ahli trip pon kesian jugak tak pasal2 kene ikot mood anak kita. Haha! So kene consider both la, even dalam hati kita mak2 ni anak no 1. Aku paham. Huuuu
  • Pasal babies food tu, korg boleh je beli makanan baby yg memang dah siap tu. Make sure simpan dalam cooler bag. Aku tak sempat beli sbb dah last minit sgt. Or kalau semangat nk bawak baby blender pon okay. Ikot korang. 
  
So that's it. Hope it helps. Apa pon ni based pengalaman aku je, lain org lain cara. Maybe. Sebab hanya kita je yg kenal anak kita. Kan? Dont be stressed and enjoy ur vacation. Korang mesti boleh. Malaysia boleh! So, wheres next?


Comments

Popular Posts