kisah taraweh.

Assalamualaikum.





Hye. Selamat menyambut ramadhan ye kalian. Kalo pose tahun lepas, bile dah  nak tibe raye mesti aku cko cmni "tahun dpn dpt ke tak laaa rase ramadhan" n alhamdulillah. Tuhan permudahkan semua. Pnjg umur, dpt juga rasa ramadhan yg mana bulan yg paling di nanti2 oleh semua umat islam. Setahun sekali kot. Mase nie je ade taraweh, tu laaa keistimewaannya, bulan lain mmg takde. Jgn nak gatal terlebih rajin buat taraweh bulan2 lain ye.



Ok, bercakap pasal taraweh, mmg kalau takde ape2 hal sgt2 syg nak tggl. Sbb umah pon mmg dekat ngan masjid. Masjid wilayah KL. Yaaa yg byk artis nikah tu. Haa nti aku nak nikah ctu jugak laa. Hee. Ok abaikan. Mmg every year(sejak dok umah jalan duta nie laa) pegi masjid cni. Kat cni pon bkn melayu je, arab pong ade. Imam pon best. Ade jugak laa imam feveret aku. Walau tak penah bersua muka, suaranya bikin aku segar semula. Tehehe. 



Yaa mase bulan nie jugak lahh nak tgk masjid penuh kann,, (ngan hari jumaat) semua pon berpusu2 ke masjid. Hal ini teros mengingatkan aku kat Mekkah. Penuh saja umat islam tak kira masa. Mmg sana tmpt beribadah kan? Hummm.. Korg tgk tak live taraweh kat Mekkah? Atau pon mase nak buka pose korg tgk azan chanel mane? Tgk tak chanel astro ramadhan 110, azan dari sana? Huwaaaa rndu betol la. Di anggarkan utk bulan puasa nie, lebih kurang 6 juta umat islam di sana. Ya Allah! Untung nye lahh dpt merasai ramadhan dekat sane kan kan? :(( 



Ok ckp pasal taraweh, senanye, aku nak citer satu kisah benar yg tidak terdpt di dalam buku mastika dan yg seangkatan dgnnya. Marilah kita jadikan ianya iktibar ye rakan2. Buat diri sdri juga.Tapi ini bukanlah kisah ghaib atau misteri ye ye ye. Takpe, kite tatap gmbr di bwh saja. Gmbr bisa merungkai seribu persoalan... (apehal poyo sgt ayat aku nie)



Ini adalah dua beradik yg sering aku usha. Tawu knp? Tatkala jemaah yg lain melangkah utk bersurai setelah selesai taraweh 8 rakaat, mereka masih di situ melakukan 20 rakaat. Ini amat mncabar kredibiliti aku sbg KAKAK sbb aku pon buat 8+3(witir). Kalo weekend insyaAllah buat penuh. Melainkan letih sgt laa.

Yg si baju merah(bkn pemain bola singapore) adalah adik. Kakaknya yg sebelah tu. Setelah meng-interview mak mereka, si kakak baru saja darjah 1. Blom matang lagi laa. Masih spt kanak2 yg main lari2 dlm masjid tu cuma budak ini budak rajinnnnn. Same laaa dgn si adik. Tekun je duduk sebelah kakak. So suweettt u'olllsss nie

Ok ok mari bersiap utk pulang. Da setel 23 rakaat nih. Aku syak mase nie budak baju merah mcm pasan aku amik gmbr dye. Sbb tu dy usha aku tepat. Tak caye? Tgk pic bwh nie

                                                                 -
                                                                 -
                                                                 -
                                                                 -
                                                                 -

Haaaa! Dye pndg kamera kan kan kan? Setelah peristiwa ini, si adik dah tak solat sebelah si kakak. Mugkin di khuatiri akan diintip lagi oleh si paparazi tak berbayar ini. Ohh maafkan saya adik! Wuwuwuwuw >.<


Ade satu ag part yg bisa buat hati ibu2 tersentuh adalah, pas solat isyak, si adik nie dtg kat ibu dye salam. Then blah pegi tmpt lelaki plak. Omg. I nak buat u menantu i plis! Tp aku lupe, aku masih belom mendirikan rumah tgga. Uhukkk. Satu ag yg aku sebal, apesal laa ramai sgt baby2 comel haaa dlm masjid nie? Dugaan tawu tak? Rase nak culik jee peluk kuat2. Arghh! Naluri ibu laa konon. Ok laaa, last but not least, SeLaMaT MenJaLaNi IbaDaH RamaDhaN ye kwn2. =)


p/s : tercabar tak tercabar tak? ihikk. kbye
p/s : td kan, bersalaman dgn si kakak, then dye kate "byeeee" dgn manjenye. esok jmpe ag tawww :))

Terimakaseh kerana sudi membaca, xoxo

Comments

ekin ekin said…
bagus nye budak budak ni..bertuah parents die dapat anak cam nih.. comelss pulak tuh.. :)
Nurfatin Liyana said…
tu laa pasal. rase nak buat menantu taww! hahahaa

mmg comel. si adik encem jekk >.<
fathiahRAIHANA said…
ala comel nye budak tuu ^^
sabar2 ye akak
g la bgtaw mak die akak nak chup die wat menantu , hihi
mnekmal said…
akak pny citer ni dh mcm kat majalah dah. haha, best entri ni :))
aiENn cHAm said…
da pindah uma ker yana?
Nurfatin Liyana said…
fathiah : tu laaaaa. ade jugak hajat cenggituuu. nak susun ayat lah gtaw mak dye, hahaha :)
Nurfatin Liyana said…
aien : aah syg. kite dok cni pas abes PMR :))
Nurfatin Liyana said…
ekmal : hehehehe. nnti saya akan terbitkan majalah sdri. dptkan di pasaran jika anda pminat tegar saya.

poyo tak? hahaha ;DD
kak fatin...
cepat..nak nasi minyak ni..

Popular Posts